Tekst alternatywny (znany również jako „atrybut alternatywny” lub „opis alternatywny”) to krótki opis, który stosujesz do obrazów w swojej witrynie w kodzie HTML strony, opisujący, czym jest obraz. Dla tych, którzy korzystają z WordPressa, możesz go znaleźć tutaj po prawej stronie ekranu po wstawieniu obrazu.
Tekst alternatywny nie jest od razu widoczny i często pozostaje niezauważony przez przeciętnego odwiedzającego Twoją witrynę (zazwyczaj jest widoczny tylko po najechaniu kursorem myszy na obraz), ale nie myśl, że to nie jest ważne. Pomiędzy dobrą praktyką SEO a zwiększaniem dostępności Twojej witryny, warto dodać dobry tekst alternatywny. Agencja Codelabel, która oferuje strony internetowe Warszawa zaleca wprowadzanie opisów ALT do wszystkich dodawanych na stronę zdjęć. Profesjonalne strony wordpress powinny być nie tylko ładne, ale również w pełni zoptymalizowane.
Tekst alternatywny pod SEO
Alt Text jest niezwykle cenny dla celów SEO z jednego ważnego powodu — bez Alt Text Twoje obrazy nie mają wpływu na ranking SEO. Posiadanie dobrze przygotowanego tekstu alternatywnego zapewnia, że Twoje obrazy są odpowiednio uwzględniane w indeksowaniu Google i umieszczone w widocznym miejscu w wynikach wyszukiwania. Sklepy wordpress dają możliwość wprowadzania atrybutu ALT do dowanaych zdjęć produktów. Boty Google są bardzo skuteczne w indeksowaniu tekstu, identyfikowaniu słów kluczowych i organizacji nagłówków, ale nie potrafią rozpoznać i zrozumieć elementów wizualnych. Dlatego musisz mieć tekst powiązany z obrazem, najlepiej napisany w opisowy, odpowiedni sposób, aby faktycznie przyczynił się do twojego rankingu.
W zależności od kontekstu, do którego jest przeznaczona Twoja strona internetowa, obrazy mogą być nawet ważniejsze niż tekst. Jeśli tworzysz stronę sprzedażową lub stronę docelową dla firmy odzieżowej, restauracji lub usługi gastronomicznej, lub jeśli piszesz artykuł, który jest całkowicie oparty na infografikach.
We wszystkich tych przypadkach duży procent Twojej strony internetowej będzie prawdopodobnie składał się z obrazów, a nie z tekstu, ponieważ są one główną rzeczą, którą chcesz, aby zobaczyli odwiedzający. Tak więc, szczególnie w tych przypadkach, zdecydowanie nie chcesz, aby Twoja pouczająca, atrakcyjna wizualnie strona internetowa, w którą wkładasz wiele wysiłku, nie miała prawie żadnego ruchu. Obraz mówi 1000 słów, ale nie ma znaczenia, że nikt go nie widzi.
Tekst alternatywny dla Accessibility
Tekst alternatywny sprawia również, że Twoja strona internetowa jest dostępna dla każdego, kto może ją odwiedzić. I jest to zdecydowanie jedna z najłatwiejszych zasad dostępności, których należy przestrzegać. Chociaż wiele osób prawie nigdy nie zobaczy tekstu alternatywnego, Twoi niewidomi i niedowidzący odbiorcy polegają na nim, aby mieć spójne i wszechstronne zrozumienie tego, z czym wchodzą w interakcję w Twojej witrynie.
Pamiętasz, jak Google źle radzi sobie z indeksowaniem obrazów? Podobnie wiele programów „tekst do rozmowy” używanych przez osoby niedowidzące. Kiedy więc natrafią na obraz w witrynie, nie ma kontekstu dla tego, co zawiera obraz bez opisu w postaci tekstu alternatywnego.
I znowu, jeśli główną częścią twojego artykułu lub strony internetowej są obrazy i inne elementy wizualne, musisz upewnić się, że każdy może z nimi wchodzić w interakcję. Jeśli nie dodasz odpowiedniego tekstu alternatywnego, pominiesz całą część potencjalnych klientów. To robi im i sobie krzywdę.
Najlepsze praktyki dotyczące tekstu alternatywnego
Użyj tekstu alternatywnego dla każdego obrazu
Tylko dlatego, że jeden obraz w Twojej witrynie zawiera tekst alternatywny, nie oznacza, że możesz to zrobić. Naprawdę powinieneś upewnić się, że każdy obraz na stronie internetowej ma przynajmniej jakiś opis w postaci tekstu alternatywnego, nawet jeśli jest to tylko kilka słów.
Stwórz opisowy tekst alternatywny
Zazwyczaj masz około 100 znaków do pracy podczas tworzenia tekstu alternatywnego dla obrazu i na pewno nie musisz używać każdego z nich. Ale im bardziej opisowy, tym lepiej.
Opisz tylko obraz
Nie próbuj dodawać niepotrzebnego puchu do tekstu alternatywnego. Powinieneś kontekstualizować obraz z resztą artykułu w kopii treści; nie ma potrzeby robienia tego w tekście alternatywnym. Postaraj się, aby Twoje opisy były opisowe, ale także proste. Nie ma potrzeby, aby było to zbyt skomplikowane. Utrudni to tylko zrozumienie przez wszystkich, zwłaszcza w przypadku, gdy w ogóle nie możesz zobaczyć obrazu.
Użyj słów kluczowych w tekście alternatywnym
To najlepszy sposób, w jaki Twoje obrazy mogą pomóc w rankingu. Dołączenie słowa kluczowego do tekstu alternatywnego pokazuje robotom Google, że tak, ten post jest naprawdę bardzo pomocny i pouczający. Czy to oznacza, że powinieneś starać się wypełnić swój tekst alternatywny słowem kluczowym tak bardzo, jak to możliwe? Nie. Ale czy powinieneś przynajmniej spróbować umieścić go tu i tam? Absolutnie. (Pamiętaj, że jeśli Twoje słowo kluczowe nie pasuje do Twojego artykułu co najmniej 5–7 razy i na kilku obrazach, prawdopodobnie nie jest to dobre słowo kluczowe do kierowania).
Teraz, gdy już wiesz, czym jest tekst alternatywny, możesz go zintegrować, jesteś swoim projektowaniem stron internetowych i marketingiem, i masz przewagę nad konkurencją!
Polecamy również:
marketing internetowy – czym jest i jak z niego korzystać?
content marketing